effektiv tisdag :)

idag tände jag mitt fjärde ljus i ljusstaken.
två dagar försent.
att det är jualfton på lördag känns, far away.
jag har för mycket.
jag har snart bott i lägenheten i en månad.
jag har en jättefin röd soffa, med kuddar å filtar..
som jag aldrig suttit i.

som idag, jag började halv sju med att gå till Goliat.
sen gick det i ett, fixa i stallet, handla med mamma, sätta upp julgran,
jobba, pyssla mer i stallet, gå hem, visserligen kunde jag satt mig i soffan
(vilket hade lett till att jag somat), men jag satte igång med julstök.
jag bakade kanelkakor i tre varianter.
med choklad, med pärlsocker och med sylt.
jag bakade en saffranskaka och bröd.
dessutom, för första gången i mitt 21 åriga liv.
jag kokade egen saft,
samtidigt så lagade jag middag och gjorde matlåda tills imorgon.

om hälsovårdsnämnden dykt upp hade jag fått nedslag på allt!
det såg ut som fyra bombnedslag, disk, kakor, mjöl.. överallt!
men nu, kliniskt rent.
dammsuget golv, skakade mattor, torkat överallt.
efter mitt jätteprojek satte jag mig med skolan.
seminarium imorgon.

Goliat då.
han har fortfarande lite feber,
men piggare.
idag hade han till och med plockat fram attityden.
(och för första gången blev jag varm i hjärtat av sura jag-får-inte-som-jag-vill-miner)

klockan är alldeles för mycket.
och det här inlägget alldeles för långt.

när jag ändå håller på.
några saker att tänka på när man ska fixa julgran.

*det underlättar med vantar, granen är vass!
*plus om man har en julgransfot som går att använda,
som jängar ordentligt när man ska skruva fast foten.
*om granen ska stå i ett hörn,
sätt i elen till belysningen innan granen ställs på plats.
*om ljusslingan är lång, ta hjälp av någon.
*försök inte ens sätta granen i en vas istället för i en fot,
det går. men är vingligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0