fotboll och politik, går det överhuvudtaget ihop?

något slår mig, inte fysiskt utan som står min tanke är att statusuppdateringarna på facebook, nu går de att likna med när SD kom in i rikdsagen. det är pinsamt att vara svensk. 
Sverige ser ut att förlora mot Holland, det är pinsamt. det är katastrof!
för en månad sen var det pinsamt att vara svensk för att SD fick mandat i riksdagen.

jag blir fundersam, undrar vad vi prioriterar och plötsligt kommer jag på det.

Svenskarna är patroiter, svenskana håller på sina egna.
det är viktigt med ett svenskt fotbollslag, ett svenskt fotbollslag som vinner över de europeiska grannarna.
Zlatan är tillbaka i landslaget, det vet till och med jag. jag undrar om Åkesson sitter å hoppas att han gör en dålig match, så att han får ett argument att skicka honom tillbaka till sitt hemland.

eller, stop nu. inte så bråttom. om Zlatan spelar i det svenska landslaget, är han svensk, liksom svensksvensk då? så pass svensk att han inte blir utvisad, så pass svensk att han inte får ett rött kort av Sverigedemokraternas partiledare.

ibland önskar jag att någon förstod mina resonemang, Klas är just nu inte alls med på noterna.
jag får somna förvirrad, för jag vet inte riktigt själv om jag får ihop det.
det blir bara fel, konstigt i mitt huvud.
det mest pinsamma är att jag bryr mig, att jag ger mig in på okänt vatten.
jag förvånas bara över att fotboll och val intresserar människor lika mycket, för vad tusan gör fotbollen för Sverige.

för arbetslösheten
för studielånen
för skolorna
för invandrarna
för pensionärerna

jag undrar bara, vad gör fotbollen som upprör så många?
jag önskar att jag hade den makten, Gud vilken power.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0