grammatik is the thing!

9-16
jag hade totalt glömt bort hur jobbigt det var att gå en hel dag i skolan
dessutom hade jag glömt bort hur frustrerade grammatik är,
med fria och bundna morfem, profem (som jag förövrigt lärde mig så sent som igår kväll) diskurs, syntax, infix.
jag ska vara snäll och inte slänga mig med vackra.. ja, vad heter det, vacka.. åå, så kommer jag inte ens på vad det heter!! termer, så var det.

jag har tagit mig igenom två kapitel i en bok, relativt lätt. men kompendiet igår, herre Gud! å övningen idag.
tur med smartare, något mer utbildade kursare, som det så fint heter
jag kommer aldrig kunna dölja min hårfärg helt, en gång blond, alltid blond!

så för att nu klara det här, vilket jag verkligen vill. måste jag bestämma mig för att grammatik är KUL, ROLIGT, INTRESSANT. det handlar om ju varför vi säger grammatik på svenska och inte grammatik på Sverige. dessutom, gör det inget om det är svårt, jag gillar utmaningar. å med tanken, att jag sen ska förmedla dessa regler på ett mer begripligt sätt för elever som inte kan svensla, den lockar lite. faktiskt. för om jag tycker det är svårt nu, som har betyg upp till svenska C. vad ska då de tycka?! jag är inte ett dugg avundsjuk.

så, som avslutning på den här dagen, lyssnar jag på Hilmas spellista på spotify. låtar ifrån lilla melodifestivalen är på min nivå. just nu iaf.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0