om att bli lärare..

en tvivel inom mig börjar uppstå.
det här med att utbilda sig.
jag känner verkligen att det är rätt, lärare liksom wow.
få forma framtiden, men vägen dit.
det blir träligare och träligare.
min utbildning är fem år, med fullt lån skulle det kosta mig cirka 300.000.
efter fem års heltidsstudier är jag ändå inte fullbetald.
jag har inte ens rät att sätta betyg.
minst ett år som lärling, sen kanske blir jag klar.
tycker inte rektorn att jag är lämplig, då är det kört.
då har jag utbildat mig i onödan.
men säg nu att jag klarar mig, att jag efter 6 års studier och utbildning blir lärare.
kompetensen är hög, eller?
tydligen inte.. för det senaste är att eleverna ska få överklaga sina betyg.
som om de skulle ha mer kunskap om vad som är rätt och fel än vad jag har.
nej, stop och belägg.
någon motta får det vara.
snacka om att ta bort statusen från ett yrke som redan ligger ganska långt ner på statusstegen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0