samhällskritik.

praktiken keep going framåt,
den här veckan har vi hälsovecka på skolan.
temavecka, med mest fokus på tobak och alkohol.
igår satt jag på en föreläsning och i (nästan) vanlig ordning, väcktes den där
kritiska Cecilia till liv.
 
Kriminalvården var och föreläste för eleverma.
system, utseende, vård.
fyrtio fångar på mariefredsanstalten är utvisningsdömda.
dvs att när de suttit av sitt straff åker de direkt hem till sin land.
de är dömda i Sverige, av svenskdomstol och sitter i enn svenskt fängelse.
alltså kostar svenska staten pengar, utan att ens betalat en krona i skatt.
fångar äter för 42 kronor om dagen..
elevernas lunch kostar runt 8 kronor.
tom jag som samhällsvetare kan räkna ut att fångarna får äta för mer pengar/måltid än vad skolelever får.
men det som irriterade mig mest.
fria studier, från grundskola till högskolan.
det betyder alltså att efter att langat droger, hamnar jag i fängelset,
jag får frukost, lunch och middag, en egen TV samt kan lägga hela mina dagar på att plugga.
UTAN STUDIELÅN.
är det rättvist?
det är lustigt att först när det är "för sent" satsas det på människor.
då helt plötsligt får man massor med stöd.
kurator, terapigrupper, gratis studier.
 
jag menar en annan som kämpar för att studierna ska gå bra,
för att pengarna ska räcka hela månaden, som cyklar för miljön,
som lånar pengar för att senare i livet göra världen lite bättre.
vad får jag?
studieskulder på 300 000, en ganska dålig lön,
ett lärningsjobb första året.
 
asså seriöst, heja svensk välfärd.
politik, jämlikhet och skatter som helt klart fel prioriteras.
igen blir jag ledsen, igen inser jag att saker och ting inte fungerar som det ska,
att mina skattepengar inte hjälper mig, eller dem som förtjänar dem.
 

Kommentarer
Postat av: Bea

Världen är upp och ned. Och tyvärr kommer det alltid att vara så! För det har ju alltid varit så!? Åh vad säger att det nu, 2013 skulle bli annorlunda? Människor är människor. Fel och brister. Kan man säga att samhället speglar människan intellekt? Jag är beredd att påstå det! Galna människor = galet samhälle

Men, det bästa är att du och jag ial försöker förändra världen, samhället och miljön ;)

Puss på dig saffran!

2013-03-06 @ 22:45:34
URL: http://familjengraff.blogg.se
Postat av: Linda

Det här är ju något jag går igång på!;) En intern kostar i snitt 3000 kr per DAG för samhället och skattepengarna. Räkna sen till alla kostnader som tillkom innan den kriminella hamnade på anstalten. MEN sen är det ju så att vi behöver ju Kriminalvård, vi kan nog aldrig komma ifrån brottsligheten, och jag personligen anser inte att en vistelse på anstalten på något sätt är enkelt, även fast det kan se ut som det när de får god mat (maten är dock inget vidare, inte är den det på Norrtälje iaf)tv, sovplats och tillgång till studier.

Jag väljer alla gånger om att få studieskulder, kämpa med extrajobb än att välja en vistelse på en anstalt. Man ska inte tappa tro på människan, kanske kommer det trots allt ut en bra människa från våra svenska anstalter någon gång ibland, och bara det borde ju vara värt för att behålla den svenska välfärd vi har.

Jag förstår din tanke, med att vi får stöd för sent, men jag är ändå tacksam för att det finns möjligheter även om man hamnar i fängelse och har gjort bort sig rejält. Sen är vi alla olika, vi klarar oss olika bra, och även om vi har studieskulder, kommer en kriminella ha så mycket större skulder än vi. Samvetsmässigt, men också rent ekonomiskt.

Dock tycker jag absolut att skolan måste satsas på, precis som sjukvård, äldrevård, barnomsorg, men också kriminalvård.

Intressant blogginlägg du gör! :) Hoppas VFU: n går bra!

2013-03-07 @ 16:36:51
URL: http://livetsstorm.blogg.se
Postat av: Linda

Ursäkta mitt förra inlägg, låter som att jag inte håller med dig, men det gör jag ju, i det mesta. Det är ju egentligen resonemang jag för, som nu efter genomläsning får det att låta som att jag kommenterar emot. Jag menar att vi behöver sätta in stöd precis som du menar tidigt, och inte för sent, men att det ändå känns bra att det finns möjligheter även senare i livet. Och jag tror på människan som föränderlig, även fast jag arbetat på anstalten med de interner som kanske just har minst chans och tro att förändra sig. Vi behöver, som lärare, göra ett jäkla arbete för att fånga upp de elever som ligger i riskzon att hamna i det skikt som många ser ner på och som dessutom är jävlig att ta sig ur. Och det tror jag att vi kanske kan göra, särskilt i och med att vi faktiskt reflekterar över sådana här saker, som du precis gjort! Hoppas du fattar, jag är alltså med dig i frågan! ;) Hoppas vi ses på söndag!

2013-03-07 @ 18:33:54
URL: http://livetsstorm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0